Nine Yards Logo
|||

Myrorna Aktivera din garderob

Vilket garderobsmonster är du?

Bakgrund & uppdrag

7 av 10 svenskar använder bara hälften av kläderna i sin garderob. Många plagg blir bortglömda och ännu fler hamnar i soporna. Det ville Myrorna ändra på.

Nine Yards fick det kommunikativa uppdraget att inspirera fler människor till att återanvända eller återvinna sina kläder. Det var viktigt att inte komma med pekpinnar, utan det skulle vara kul för målgruppen att medverka och bidra till att förbättra samhället. För att Myrorna – i det stora bruset av CSR-arbeten – skulle sticka ut som den främsta aktören inom klädåtervinning, behövde vi gå en ny och spännande väg.

Idé

Aktivera din garderob

Vi tog fram konceptet Aktivera din garderob – en digital plattform med micro-learnings, blogginlägg, filmer och ett test som, beroende på hur ens garderob och klädkonsumtion ser ut, visar vilket garderobsmonster man är. Aktivera din garderob belyste på ett lekfullt sätt problematiken kring vår konsumtion och gav tips och inspiration på hur kläder, istället för att kastas, kan komma till användning.

Aktivera din garderob har varit en av de mest framgångsrika kampanjerna Myrorna har genomfört
Lotta Kökeritz, Varumärkes- och Kommunikationschef på Myrorna

Resultat

Hur gick det då?

Inför det stora klimatmötet COP21 i Paris, i början av december 2015, lanserade vi aktiveradingarderob.se. Kampanjen hade hela 13 miljoner visningar – vilket innebär att kampanjen nådde ut flera gånger om över hela Sverige. Vi fick förtjänad PR i flertalet medier, bland annat i Metro och TV4:s Nyhetsmorgon. Ca 2500 personer gick micro-learningkursen Aktivera din garderob.