Nine Yards Logo
|||

CooperVision Nordic Contact Lens Forum

Bakgrund & uppdrag

I en svårflirtad optikerbransch var CooperVisions mål att bli marknadsledande i Norden bland etablerade konkurrenter. Som en del i visionen att bli optikerbranschens största aktör och tillverkare av kontaktlinser ville CooperVision öka försäljningen på den nordiska marknaden.

Nine Yards fick uppdraget att ta fram ett kommunikationskoncept med syfte att öka kunskapen om moderna kontaktlinser, samt att öka CooperVisions trovärdighet och status hos traditionella optiker. För att öka trovärdigheten hos optiker och bli branschledande satte CooperVision en målsättning för att driva kategorin kontaktlinser i hela branschen.

Målen var att:

  • Stärka CooperVisions relation med optiker i Norden
  • Höja stoltheten bland optiker i kontaktlinsbranschen
  • Öka möjligheten till nätverkande mellan optiker
  • Utbilda branschen inom senaste forskningen om kontaktlinser och ögonhälsa
  • Inspirera branschen inom affärsdrivande frågor/retail

Kvantitativt affärsmål:

  • Att öka CooperVisions försäljning av kontaktlinser med 10%på den nordiska marknaden.

Utmaningar

Den största utmaningen låg i hur vi formar ett neutralt forum för att skapa trovärdighet och samtidigt driva försäljning åt ett bakomliggande varumärke. Att vi dessutom byggde allt från grunden innebar i sig en mängd utmaningar – inte minst att sälja biljetter till ett forum ingen kände till.

Genomförande

Den 26/5 2018 genomfördes det första branschforumet och konceptet Nordic Contact Lens Forum (NCLF) samt Nordic Optical Awards.

För att nå målsättningen byggde vi all kommunikation kring huvudbudskapet att erbjuda branschen den senaste forskningen inom ögonhälsa och kontaktlinser, med hjälp av de mest framstående experterna och forskarna i världen. Med målet att locka 350 besökare utarbetade vi en kommunikationsstrategi innehållande:

  • Webbsidan nclf.com
  • Integrerat betalsystem
  • Annonsering i branschmedia
  • Sponsrade inlägg samt intervju- och teaserfilmer i sociala medier
  • Riktade erbjudanden till olika segment genom CooperVisions befintliga mejlregister och besök på mässor

Eventet lockade nära 700 optiker och studenter från hela Norden till Waterfront, Stockholm. Föreläsningar varvades med paneldiskussioner för att skapa dynamik i programmet och för att öka möjligheten att ta till sig detta användes ett interaktivt system där gästerna kunde ställa frågor till föreläsarna.

Dagen avslutades med galamiddag och prisutdelning för att hylla optiker samt skapa stolthet i branschen. Vi instiftade galan Nordic Optical Awards, för att uppmärksamma framstående optiker, säljare och butiker i Norden. En oberoende jury bestående av representanter från de nordiska optikerförbunden arbetade under våren med nomineringsförfarandet och kunde till sist utse 12 vinnare, 3 i varje land.  Kvällen fylldes självklart också med underhållning och DJ som fick festen att fortsätta till sent.

Resultat

Resultatet blev över all förväntan – CooperVision lyckades inte bara nå målsättningen att höja stoltheten i branschen, utan överträffade dessutom affärsmålen med 60% och är idag, ett år senare, marknadsledande i Norden.

Genom att skapa och genomföra det oberoende branschforumet Nordic Contact Lens Forum kunde de, på ett trovärdigt sätt, bygga relationer till optiker genom utbildning och inspiration och är således nu ägare och grundare till ett eftertraktat forum.

Mätningarna som gjordes innan och efter eventet visade ökad stolthet i branschen, överträffade förväntningar i affärsnytta samt att forumet blev en viktig mötesplats för branschen. Antal besökare slutade på nära 700, en fördubbling av förväntat mål.