Nine Yards Logo
|||

Orio Parts For Life

Serve your car, save endangered animals

Bakgrund & uppdrag

Med Saab Cars konkurs gick ett stycke svensk bilhistoria i graven. Men ur kvarlevorna av Saab föddes, som tur var, Orio som tillverkar originaldelar till de många Saab-bilar som fortfarande rullar på vägarna världen över.

25% procent av Saab-bilägarna är mycket passionerade och servar sina bilar på auktoriserade Saab Original Service Center, men resterande 75% ser endast sina Saab-bilar som ett transportmedel. Nine Yards uppdrag var därför att göra Saab-bilägare medvetna om att de äger något som är värt att bevaras. Vår kampanj skulle få dem att serva sina bilar på auktoriserade Saab Original Service Center, med originaldelar från Orio.

Utmaningar

vad var klurigt?

Hur får vi ett nedlagt företag att väcka nya känslor? Den stora utmaningen var att få en målgrupp som inte bryr sig om Saab särskilt mycket att börja göra det, och med ett underlag som består av tre ganska oinspirerande ingredienser: ett företag som är dött, reservdelar som liknar konkurrenternas och bilservice. Med en begränsad budget skulle vi dessutom nå bilägare i tre länder långt från varandra: USA, England och Sverige. Vi började därför titta utanför bilvärlden för att hitta något som engagerar och inspirerar, oavsett land eller inställning till Saab-bilar, men utan att tappa den direkta kopplingen till syftet med kampanjen – att serva sin Saab.

Idé

Parts For Life

Vad har lemurlövgrodan, Amur-tigern, Przewalskihästen och en Saab gemensamt? Jo, de är alla utrotningshotade. Men de går också alla att rädda.

I samarbete med svenska Nordens Ark, som jobbar med att rädda utrotningshotade djur både lokalt och globalt, har Nine Yards skapat Parts For Life – en kampanj med syfte att få Saab-bilägare att ta hand om sina bilar och samtidigt hjälpa till att rädda andra utrotningshotade arter på vår jord. Genom att låta Saab Original/Orio sponsra Nordens Ark, ger vi målgruppen en tydlig och emotionell ögonöppnare – och med komponenter på kampanjsidan som uppmanar till engagemang låter vi målgruppen bli ambassadörer och huvudspridare av budskapet ”Serve your car, save endangered animals.”

Life Stories
Med kampanjen har Nine Yards även skapat Life Stories – inspirerande filmer där vi får följa stolta Saab-bilägare som berättar om sina passioner i livet. Life Stories är gjorda för att vilja delas av många och för att leda trafik till hemsidan där mottagaren kan ta del av huvudbudskapet.

Share your ride
I tävlingen Share your ride låter vi Saab-bilägare ladda upp en bild på sin bil med en motivering till varför just den ska vinna en full service. Vinnaren koras efter att först ha blivit en av tre nominerade per månad och sedan framröstad av andra Saab-bilägare. Detta driver ytterligare trafik till sidan och låter besökaren inspireras av andra Saab-bilar.

Resultat

vad gav det?

Parts For Life lanserades i september 2017 och kampanjen pågår än idag. Mottagandet har varit fantastiskt.

  • Över 100 unika Saab-bilder laddas upp på Share your ride – varje månad.
  • Orio har levererat en första check till Nordens Ark på 100 000 kronor.

Som en direkt effekt av kampanjen har Orio nu infört livstidsgaranti på utvalda Saab-reservdelar. För tillfället riktar sig kampanjen endast till USA, England och Sverige, men på begäran av övriga marknader planeras en utökning. Länge leve Saab!