Nine Yards Logo
|||

XL-BYGG Take the Lead

Affärsdrivna mässor med tydliga resultat

Bakgrund & uppdrag

Nine Yards har sedan många år ett starkt samarbete med byggvaruhuset XL-BYGG. Den här gången ville de ha hjälp med att stärka sitt varumärke ytterligare genom att också stärka sina relationer med handlare, leverantörer och yrkeskunder. De ville även förbättra det regionala samarbetet mellan XL-BYGG-handlarna och skapa förutsättningar för affärer. Nine Yards uppdrag var därför att skapa en mötesplats för XL-BYGG:s leverantörer, handlare och yrkeskunder.

Genomförande

XL-BYGG ON TOUR 2017 – Take the Lead

Nine Yards lösning blev XL-BYGG ON TOUR 2017 – en mässturné för handlare, leverantörer och yrkeskunder med stopp i 10 svenska städer – med vårt helt nya koncept Take the Lead.

Take the Lead fokuserar, istället för som på traditionella mässor med kvantitet i fokus, på kvalitativa och affärsdrivna möten med mätbara resultat. Här är det XL-BYGG som gentemot sina leverantörer uppmanar, coachar och förklarar hur mötena ska leda till att leverantörerna kan sälja mer produkter till XL-BYGG. För leverantörerna handlar det om att skapa ”heta leads” – alltså när yrkeskunden visar så starkt intresse att hen kan tänka sig att kontaktas efter mässan för att lära sig mer om och förstå fördelarna med leverantörens erbjudande. Take the Lead är helt enkelt ett unikt sätt att positionera sig och skapa förutsättningar för affärer.

Resultat

Gick det som vi hade tänkt oss?

Hela 2000(!) personer besökte XL-BYGG ON TOUR 2017. Projektet och konceptet har mätts kontinuerligt genom att leverantörerna rapporterat in antalet skapade ”heta leads” för varje stopp. Efter turnén gjordes även en undersökning där leverantörerna, handlarna och yrkeskunderna fick bedöma sin förändrade relation till XL-BYGG, sin lokala bygghandel samt det nya mötesupplägget. Utslaget var mycket positivt.

Resultatet för leverantörerna i Take the Lead överträffade minst sagt vår målsättning – med över 31 miljoner!

• Målsättning: 19,7 miljoner kronor (förmodad försäljning för leverantörerna till XL-BYGG).

• Investering: 5,2 miljoner kronor (för Take the Lead och XL-BYGG ON TOUR 2017).

• Resultat: 52,7 miljoner kronor (förmodad försäljning för leverantörerna till XL-BYGG).

Som om inte detta vore nog resulterade Nine Yards mässturné XL-BYGG ON TOUR 2017, med konceptet Take the Lead, även i en vinst i Gyllene Hjulet under kategorin Årets Event B2B – något vi såklart är oerhört stolta över.