Live event

Nordic Contact Lens Forum

Kund

CooperVision

 

När

2018

 

Kontakt

Daniel Eriksson, Account Director/Partner
+46 734-11 64 22
daniel.eriksson@nineyards.se

 

Design & scenografi
Film & foto
Koncept & innehåll
Research & insikter
Strategi & taktik
Talarcoachning & Manus

Uppdrag
I en svårflirtad optikerbransch hade CooperVision ett tydligt mål att de en dag skulle bli marknadsledande i Norden.

För att nå det fick vi i uppdrag att ta fram ett kommunikationskoncept med syfte att öka kunskapen om moderna kontaktlinser, samt att öka CooperVisions trovärdighet och status hos traditionella optiker. 

Insatsen skulle dessutom inspirera branschen inom affärsdrivande frågor/retail, höja stoltheten bland optiker i kontaktlinsbranschen och öka möjligheten till nätverkande mellan optiker.

CooperVision överträffade affärsmålen med 60%

Lösning
Vi skapade branschforumet och konceptet Nordic Contact Lens Forum (NCLF) samt Nordic Optical Awards. All kommunikation utgick från vår kommunikationsstrategi och byggdes kring huvudbudskapet att erbjuda branschen den senaste forskningen inom ögonhälsa och kontaktlinser, med hjälp av de mest framstående experterna och forskarna i världen.

Målet var att locka 350 besökare och föreläsningar varvades med paneldiskussioner för att skapa dynamik i programmet. Dagen avslutades med galamiddag och prisutdelning för att hylla optiker och skapa stolthet i branschen.

Resultat
Resultatet blev över all förväntan – CooperVision lyckades inte bara höja stoltheten i branschen, utan överträffade dessutom affärsmålen med 60% och är idag marknadsledande i Norden. 

Mätningarna som gjordes innan och efter eventet visade att forumet blev en viktig mötesplats för branschen. Och antal besökare slutade på nära 700, en fördubbling av förväntat mål.