Kampanj

Myrorna – Aktivera din garderob

Kund

Myrorna

 

När

2015

 

Kontakt

Fredrik Göransson, Senior Partner/Founder
+46 734-16 73 03
fredrik.goransson@nineyards.se

 

Copy & storytelling
Design & scenografi
Film & foto
Koncept & innehåll
Research & insikter

Uppdrag
7 av 10 svenskar använder bara hälften av kläderna i sin garderob. Många plagg blir bortglömda och ännu fler hamnar i soporna. Det ville Myrorna ändra på.

Nine Yards fick det kommunikativa uppdraget att inspirera fler människor till att återanvända eller återvinna sina kläder. Det var viktigt att inte komma med pekpinnar, utan det skulle vara kul för målgruppen att medverka och bidra till att förbättra samhället. För att Myrorna – i det stora bruset av CSR-arbeten – skulle sticka ut som den främsta aktören inom klädåtervinning, behövde vi gå en ny och spännande väg.

Lösning
Vi tog fram konceptet Aktivera din garderob – en digital plattform med micro-learnings, blogginlägg, filmer och ett test som, beroende på hur ens garderob och klädkonsumtion ser ut, visar vilket garderobsmonster man är. Aktivera din garderob belyste på ett lekfullt sätt problematiken kring vår konsumtion och gav tips och inspiration på hur kläder, istället för att kastas, kan komma till användning.

Resultat
Inför det stora klimatmötet COP21 i Paris, i början av december 2015, lanserade vi aktiveradingarderob.se. Kampanjen hade hela 13 miljoner visningar – vilket innebär att kampanjen nådde ut flera gånger om över hela Sverige. Vi fick förtjänad PR i flertalet medier, bland annat i Metro och TV4:s Nyhetsmorgon. Ca 2500 personer gick micro-learningkursen Aktivera din garderob.​