Kampanj

Orio – Parts for Life

Kund

Orio

 

När

2017 –

 

Kontakt

Daniel Eriksson, Account Director/Partner
+46 734-11 64 22
daniel.eriksson@nineyards.se

 

Copy & storytelling
Design & scenografi
Film & foto
Koncept & innehåll
Strategi & taktik
Webb- & apputveckling

Uppdrag
Med Saab Cars konkurs gick ett stycke svensk bilhistoria i graven. Men ur kvarlevorna av Saab föddes, som tur var, Orio som tillverkar originaldelar till de många Saab-bilar som fortfarande rullar på vägarna världen över.

25% procent av Saab-bilägarna är mycket passionerade och servar sina bilar på auktoriserade Saab Original Service Center, men resterande 75% ser endast sina Saab-bilar som ett transportmedel. Nine Yards uppdrag var därför att göra Saab-bilägare medvetna om att de äger något som är värt att bevaras. Vår kampanj skulle få dem att serva sina bilar på auktoriserade Saab Original Service Center, med originaldelar från Orio.

”Serve your car, save endangered animals”

Lösning
Vad har lemurlövgrodan, Amur-tigern, Przewalskihästen och en Saab gemensamt? Jo, de är alla utrotningshotade. Men de går också alla att rädda.

I samarbete med svenska Nordens Ark, som jobbar med att rädda utrotningshotade djur både lokalt och globalt, har Nine Yards skapat Parts For Life – en kampanj med syfte att få Saab-bilägare att ta hand om sina bilar och samtidigt hjälpa till att rädda andra utrotningshotade arter på vår jord. Genom att låta Saab Original/Orio sponsra Nordens Ark, ger vi målgruppen en tydlig och emotionell ögonöppnare – och med komponenter på kampanjsidan som uppmanar till engagemang låter vi målgruppen bli ambassadörer och huvudspridare av budskapet ”Serve your car, save endangered animals”.

Med kampanjen har Nine Yards även skapat Life Stories – inspirerande filmer där vi får följa stolta Saab-bilägare som berättar om sina passioner i livet. Life Stories är gjorda för att vilja delas av många och för att leda trafik till hemsidan där mottagaren kan ta del av huvudbudskapet.

I tävlingen Share your ride låter vi Saab-bilägare ladda upp en bild på sin bil med en motivering till varför just den ska vinna en full service. Vinnaren koras efter att först ha blivit en av tre nominerade per månad och sedan framröstad av andra Saab-bilägare. Detta driver ytterligare trafik till sidan och låter besökaren inspireras av andra Saab-bilar.

Resultat
Parts For Life lanserades i september 2017 och kampanjen pågår än idag. Mottagandet har varit fantastiskt.

  • Över 100 unika Saab-bilder laddas upp på Share your ride – varje månad.
  • Orio har levererat en första check till Nordens Ark på 100 000 kronor.

Som en direkt effekt av kampanjen har Orio nu infört livstidsgaranti på utvalda Saab-reservdelar. För tillfället riktar sig kampanjen endast till USA, England och Sverige, men på begäran av övriga marknader planeras en utökning. Länge leve Saab!