Live Event

Westfield mall of Scandinavia – rebrand launch event

Kund

Unibail Rodamco Westfield

 

När

2019

 

Kontakt

Fredrik Göransson, Senior Partner/Founder
+46 734-16 73 03
fredrik.goransson@nineyards.se

 

Design & scenografi
Film & foto
Koncept & innehåll
Logistik & flöde

Syfte och uppdrag

Syftet var att skapa en minnesvärd och attraktiv upplevelse för att uppmärksamma förändringen när Mall of Scandinavia blev ett ”Westfield mall”.

Idè

Grunden för evenemanget var satt av det europeiska eventteamet. Under en kort period genomfördes 10 liknande evenemang i Europa och upplägget skulle vara det samma på alla platser. De lokala variationerna var snarast av praktisk karaktär för att anpassa evenemanget till platsen, antalet förväntade besökare etc. Nine Yards hade en tydligt rådgivande roll i utformningen av evenemangsytan och upplägget för flöden, tider etc.

Lösning och aktivering

Genom att kombinera externa experter på stora scenevenemang och Nine Yards erfarenhet av kommersiella kundprojekt och strukturerade arbetssätt blev vi ett vinnande team från pitch till leverans. Vi arbetade tätt med kunden och delade upp kontaktytorna utifrån specialområde. Eric hade kontakt med URW:s teknikkonsult, Jonny hade direktkontakt med MoS säkerhetsorganisation etc och Truls hade tillsammans med URW:s projektledare övergripande koll och samordning.

I Nine Yards ansvar ingick:

  • Scen- och teknikproduktion
  • Site Services som staket, toaletter, entréer, el, skyltning mm
  • Värdskap ink inredning av loger, artistservice, mediavägg etc
  • Säkerhet på området inklusive myndighetskontakt, säkerhetsvakter, bemanning av entréer och publikvärdar mm.
  • Produktion av branding på området

Genom att arbeta med trygga och beprövade leverantörer kunde vi inför genomförandet hantera sena förändringar och nya inspel från kund ända fram till genomförandet. Med förhållandevis kort rigg-tid löste vi ett stabilt och tryggt genomförande.

Effekt 

Evenemanget hade drygt 4000 besökare, vilket med tanke på det dåliga vädret var mer än URW vågade hoppas på.

Vad är ni mest stolta över samt vilka är de tydligaste ”Brand Experience” faktorerna?

Att Nine Yards gjorde något som går utanför vad vi vanligtvis gör. Att vi imponerade på framför allt det brittiska teamet som jämförde oss med arrangörer de jobbade med runt om i Europa. Vi var den mest strukturerade byrån att jobba med.

”CITAT FRÅN KUND”

”Det har varit ett sant nöje att få jobba med Er, ni har bidragit till så många innovativa och ambitiösa idéer som har höjt verksamheten till nya nivåer.”

Amelie Argenti, Communication Manager Nordic, URW